Ukrajina

06. 07. 2013

Je druhý den ráno, dnes mě čeká v prvé řadě překročení Polsko-Ukrajinských hranic, které jsou vzdálené asi 30 km. Společně s Vadimem jedeme na hranice, kde nejdříve vystojíme kolonu (asi 40 minut), rázná paní opravdu netoleruje další frontu jenom s motorkami, takže žádný Welcome Bikers. Dále pak stojíme mezi budkama na celnici, kde nikdo neví, co se vlastně děje. Všichni tak různě pobýhají a shánějí nějaká razítka. Asi po 15 minutách nám dojde, které je to správné okénko, ze kterého se nám otevře cesta na Ukrajinu. Celé to trvalo přibližně dvě hodiny.

První, co vidím na Ukrajině je cedule s nápisem Kiev - 650 km, hmm dnes to bude dlouhý den. Asi po 100 km se loučím s Vadimem, dál už zase pokračuji sám. Stavím na benzínce, dávám si jídlo a pití. Vypadá to, že každou chvíli začne pršet, tak nasazuju nepromokavou vložku do bundy a vyrážím. Jak jsem tušil, tak se i stalo, chvilku prší, chvilku svítí sluníčko. Po chvilce mě už nebaví pořád zastavovat, a tak rezignuji na nepromokavou vložku, prostě jedu i v dešti, ono to po chvilce zase uschne.

V tu chvíli se objevují první problémy. Koukám na řidítka a Spot Connect ( ta gps-ka, která odesílá průběžně moji pozici ) je najednou vypnutá, nevím proč a nevím jak dlouho. Zapínám, nastavují sledování pozice a vyrážím, za 10 minut znova. To už mě přestává bavit. Takže znovu zapínám, nastavuji a na příští benzínce kupuju náhradní baterie. Ty se zase po chvíli zobrazí jako vybité. Nevím co s tím. Dám tam zpět ty původní. Vypadá, že funguje. Nejspíš tam byl problém s kontaktem, od té chvíle už to nezlobí.

Nicméně tímhle vším jsem ztratil dost času, tak jsem trochu vzal za plyn. Odpověď na sebe nenechala dlouho čekat. Už vidím, že je zle. Vidím jak někdo v reflexní vestě přechází silnici, aha, na druhé straně je taky jeden. A už mává, abych zajel k nim. Zastavuji, sundávám helmu, a jdu se podívat na svůj výkon. V úseku, kde bylo povolených 60 km/h jsem jel 81. V duchu jsem si oddechl, čekal jsem větší rozdíl. Pánové byli ze začátku nekompromisní, chtěli cash, kartu rozhodně nevezmou. Když jsem mu ukázal svoji peněženku, ve které byla pěti dolarovka, padesát rublů a 400 českých korun, řekl mi něco v tom smyslu, že teda rozhodně nemám moc peněz, zvlášť když jsem mu nastínil kam jedu. Po chvilce jsme se shodli, že ukrajinský peníze prostě nemám, ale že on se stejně chce jet podívat do Prahy, tak jestli mu můžu dát ty český. Jasně tak dnešní překročení rychlosti na Ukrajině mě stálo 400 českých korun. To se povedlo.

Na cestě mám kromě papírových map také iPhone, ve kterém mám navigaci na některé státy Evropy. V tom před odjezdovém shonu, jsem zapomněl nahrát mapu Polska, takže proto to páteční bloudění v Krakowě, nicméně Ukrajinu jsem tam měl. Na cestu, která je 650 km rovně jsem to ani nezapínal, ale před Kievem jsem si nastavil cíl na město Kharkiv. Co na tom navigonu mám opravu rád, je to, že mě nenechá projet kolem města obchvatem, ale vezme mě přímo skrz, to znamená, že ač jsem neměl příliš času, vjel jsem přímo do centra Kieva, udělal jsem rychlou fotku, nasednul na motorku a pokračoval. Překvapivě to nebylo zas tak hrozný, co se týče místní dopravy.

Celkově mi to rozhodně zvedlo náladu, celý den se střídal déšť se sluníčkem, teplota se pohybovala od 20 do 33 stupňů, takže trocha zábavy na závěr dne prospěla. Teď už jenom najít ubytování a může se spát. Druhý den za mnou, ujeto 730 km.

Bushman
Pinguin
Blueberry