Kyrgystán - Transit

26. 07. 2013

Článek má sice v názvu Kyrgystán, nicméně ještě pár hodin strávených v Tádžikistánu. Ráno v osm hodin vyrážím na hranice s Kyrgystánem. Na Tádžikistánské celnici byl vcelku vtipný okamžik, když celníkovy spadnul můj techničák do barvy. Barva benzínem pustila, ale nedovedu si představit, co bych dělal, kdyby místo techničáku upustil pas. No nic, možná že kvůli tomu, že přijel nějaký pohlavár, opouštím hranice za 20 minut. Následuje asi 10 km země nikoho a až poté se oběvuje Kyrgyšská celnice. Zde jsou ospalí celníci, věkem asi stejně jak já. Jednoho dokonce budím a když mu řeknu, že jedu do Mongolska, jenom mávne rukou a můžu přes čáru.

Tak a je to tu, jsem v Kyrgystánu, ještě pár km je trochu horších, ale pak co se tu neobjevilo. Zánovní asfalt, stáři odhaduji maximálně na jeden rok. Projíždím krásná passa, je to jako v Alpách. Po takových to sto kilometrech přijíždím do Oshe. Chci tu vyměnit Tadžikistánské peníze za místní, koupit sim-ku a pořešit ubytování. No zastavuji asi v samotném centru dění. Spousta lidí tu troubí, není kde zaparkovat, nicméně se mi to podaří. Moc lidí tu anglicky neumí, ale po chvilce ke mě přichází pán, sice anglicky neumí, ale chce mi pomoct. Ukazuji na Tádžické peníze, chápe a vleče mě asi 200 metrů do směnárny. Pak ukazuji na telefon a se slovy internet. To moc nechápe, ale v tu chvíli přišel mladík, který uměl alespoň trochu anglicky. Takže spolenčně jsme vyrazili k místnímu operátorovi. Takže to taky dopadlo, oběma děkuji, usedám na motorku a jedu na dohodnutý Couch-Surfing. V tom ještě vidím turistu, jak jde ke mně. Říká, že je taky motorkář z Turecka a že má namířeno do Mongolska, prý že bydlí v blízkém Guest-House. Jedu na předem domluvené ubytování, ale v telefonu mi kdosi vysvětlil, že u toho u koho bych měl spát, příjde domů až kolem desáté večer, že prý dřív to nejde. Na nic nečekám a jedu za Turkem.

Cestu nemůžu najít, projíždím pěší zónou, přes schody a završím to jednosměrkou. Nakonec však po několika optáních dorážím na ubytování. Tady potkávám dalšího motorkáře, tentokrát Ital, ale cíl je opět stejný, Mongolsko. Všude potkávám české věci. Na stole to leží vizitka s českým jménem, v koupelně pak sprchový gel s popiskem v češtině. Ptám se proto na recepci, zda tu ještě se mnou bydlí nějací Češi. A taky že jo. Jdu alespoň pozdravit. Je to pár trávící dovolenou v Kyrgystánu. Chvilku si povídáme a pak spoleně vyrážíme na zdejší "horu" ze které je dobrý výhled na město. Při cestě zpět, dáváme ještě společně s jejich kamarádem(průvodcem) večeři, národní speciality. Najedl jsem se pořádně, po těch dnech v Tádžikistánu takový jídlo vcelku bodlo. Pak bereme taxík a zpět na ubytování a spát.

Ráno konečně snídám něco jiného než vejce s párkem a vyrážím směr Biškek. Je to bez mála 700 kilometrů, tak to plánuji rozdělit v půlce u nádrže Toktogul. Cesta byla velmi nezáživná, hodně mi to připomínalo Uzbekistán, všechno vyprahlé a v městech bordel a chaos. Před přehradou však cesta začala být zajímavější. Mít tak silniční pneumatiky, tak bych si to pořádně užil. Takhle jsem v tom vedru ( 36 stupňů ) jel maximálně 60 do zatáček a stejně mi těch pneumatik bylo líto. Jsou asi dvě hodiny odpolene, do Biškeku mi zbývá asi 300 km, ale jelikož příroda je tady nic moc, rozhoduji se zkusit štěstí a dojet tam.

Asi 200 km před Biškekem začal pravý Kyrgystán, konečně pořádný hory, pastevci a jurty. Teplota klesla na snesitelných 22 stupňů a já si konečně užívám cesty. Je to radost. Vyjíždím až do 3500 m. n. mořem. Serpentýnky jako v Alpách. Cestou potkávám Kanaďana, který si poslal motorku do Vladivostoku a odtud jede do Evropy. Začíná zapadat slunce a já to mám do Biškeku necelých 100 km. To už dám. Do města přijíždím za tmy, to je teprve jízda. Kolem auta moc nesvítí. Semafory jsou tu pouze informativní, takže se jezdí v klidu na červenou. No vcelku zážitek takhle po celým dnu na motorce. Nicméně jsem dorazil na sjednené místo, kam po chvíli přijel i můj hostitel pro následující dny. Společně odjíždíme k jeho domu, dávám sprchu, trochu jídla a usínám. Opět náročný den.